Kaia Hugins "Motholic Mobble 3/8/11" åpner i Deichman Bjørvika 23. juni 2022
Fra og med torsdag 23. juni 2022 vises kunstutstillingen "Kaia Hugin: Motholic Mobble 3/8/11" i Deichman Bjørvika. Her vises tre videoverker av Kaia Hugin fra Oslo kommunes kunstsamling.
- Kategori
- Nyhet
- Publisert
Samarbeid mellom Deichman og kunstsamlingen
Utstillingen Motholic Mobble 3/8/11 er den andre av flere kuraterte samarbeid mellom Deichman Bjørvika og Oslo kommunes kunstsamling, og kommer i tillegg til den øvrige kunsten fra kunstsamlingen som befinner seg i biblioteket.
Visningsperioden er fra 23. juni - 26. oktober og verkene vises i 4. etasje i biblioteket.
Visuelt babbel
Kaia Hugin har utdannelse fra Kunsthøgskolen i Bergen, og bakgrunn fra dans og studier i kunsthistorie. I verkene sine bruker hun gjerne kroppen til å uttrykke komplekse, nonverbale følelser.
Begrepet Motholic Mobble ble introdusert av Hugin i 2008 som første del av en serie videoperformancer. Ordet er konstruert av kunstneren, og tar utgangspunkt i «motilitet», som innen fysikk og medisin refererer til en ikke-viljestyrt bevegelse. «Mobbel» er som visuelt babbel; noe usammenhengende, uten mål eller mening.
I mange av verkene i serien Motholic Mobble, er Hugin inne på det repetitive. Tankene går til Sisyfos, som ifølge de greske mytene er dømt av gudene til å rulle en stein opp et fjell, men for hver gang han når toppen, ruller steinen ned igjen, og Sisyfos må repetere oppgaven. Felles for videoperformancene til Hugin er den kroppslige tilstedeværelsen, ofte en kropps møte med tyngdekraften og elementene jord, luft eller vann.
I Oslo kommunes kunstsamling finnes tre verk fra serien, Motholic Mobble part 3, Motholic Mobble part 8 og Motholic Mobble part 11. Sistnevnte video ble nylig vist på Atelier Nord på Grünerløkka og kjøpt inn til samlingen i forbindelse med den utstillingen.
Motholic Mobble part 3
Motholic Mobble part 3 viser en kvinne (kunstneren selv) som med monoton sirkelbevegelse kompromissløst graver seg sakte ned i bakken ved hjelp av sin egen kropp og muskelkraft. Kameravinklingen veksler mellom utsyn over et mektig landskap og nært fokus på bakkenivået hvor vi blir vitne til et direkte og sanselig møte mellom menneske og natur. Med en hårfin balanse mellom desperasjon og humor skildres det hvordan kvinnen i videoen med sitt nærmest håpløse prosjekt griper inn i og setter spor i landskapet. Samtidig kan det virke som en søken etter beskyttelse, eller et ønske om å knytte seg til og bli ett med naturen.
Lengde: 06:38 min
Produksjonsår: 2009
Format: DV 4:3
Fotograf: Tor Willy Ingebrigtsen
Lyd/redigering/performance: Kaia Hugin
Motholic Mobble part 8
I Motholic Mobble part 8 befinner vi oss i et mørkt, kjølig rom og ser en kvinne (kunstneren selv) som ligger balanserende på en krakk og tar svømmetak ut i lufta. Uten svømmetakene ville hun sannsynligvis falt av krakken. Det er noe tvetydig over de kraftfulle, repeterende bevegelsene som allikevel ikke får henne av flekken. Det er som i et mareritt der man løper, men ikke kommer noen vei. I følge kunstneren viser verket skjørhet og styrke på en gang, en streben etter balanse i en ellers kaotisk tilværelse. Det er noe dyrisk over bevegelsene. Kanskje ligger en søken etter reptilhjernen og det primitive i bunn? En hoppekreps eller en krill reflekterer ikke over de bevegelser den tar; den bare gjør, og handler på instinkt for å overleve.
Lengde: 04:46 min
Produksjonsår: 2011
Format: HD 1920x1080
Fotograf: Tor Willy Ingebrigtsen
Lyd/redigering/performance: Kaia Hugin
Motholic Mobble part 11
I Motholic Mobble part 11 klatrer en kvinne i enkle hverdagsklær opp i et stort furutre ute i skogen et sted. Lett og koreografisk beveger hun seg fra grein til grein. Treklatringen hennes blir likevel raskt til noe mer enn en fysisk øvelse. Kroppen smyger seg tett på stammen, hviler på greiner, hender stryker over barken, griper og glipper. Bruken av vekslende nærbilder, kameravinklingen og ikke minst musikken skaper en filmatisk reise inn i naturen. Under de nesten 15 minuttene filmen varer blir vi tatt med på en serie vekslende naturopplevelser. Treet og skogen blir ramme for symbiotisk harmoni, ro og hvile, dramatikk, frykt og avslutningsvis; hig etter frihet. Alt springer ut fra det enkle oppsettet; kvinnen i treet.
Lengde: 14:43 min
Produksjonsår: 2022
Format: 4K
Fotograf: Tor Willy Ingebrigtsen
Komponist: Ginge Anvik
Redigering/Performance: Kaia Hugin
Om kunstneren
Kaia Hugin (f. 1975, Oslo) har bakgrunn fra samtidsdans og studier i kunsthistorie. Videre tok hun sin MFA ved Kunsthøgskolen i Bergen i 2011.
Hennes separatutstillinger inkluderer Muratcentoventidue Artecontemporanea, Bari, Italia (2022), Fotogalleriet Format, Malmö (2016), Vigeland-Museet, Oslo (2015), Sandefjord Kunstforening (2017), Kunsthall 3,14, Bergen (2015) og Oslo Kunstforening, Oslo (2013).
Hugins arbeider har vært vist i gruppeutstillinger ved visningssteder som Hayward Gallery, London (2017), Norsk Billedhoggerforening (2021), Høstutstillingen ved Kunstnernes Hus, Oslo (2014 og 2012), Frankfurt Kunstverein, Frankfurt (2014), Whitechapel Gallery, London (2014), La Capella, Barcelona (2013) og Atelier Nord (2022).
Om kuratorene
Erik Kaspartu er utstillingsansvarlig ved Deichman Bjørvika. Erik Christian Nilsen er samlingskurator og Per Gunnar Eeg-Tverbakk er prosjektleder for nye kunstprosjekter i Oslo kommunes kunstsamling.
Om samarbeidet
Deichman Bjørvika og Oslo kommunes kunstsamling har inngått et samarbeid om å vise kunst fra samlingen som del av kuraterte program i bibliotekets utstillingsrom. Mens Deichman Bjørvika er et offentlig rom med et stort og mangefasettert publikum, har Oslo kommunes kunstsamling et bredt utvalg kunst.
Siden åpningen av Deichman Bjørvika i 2020 har biblioteket satset på temporære visninger av kunst som en viktig del av publikumstilbudet, og biblioteket er med sine mer enn 2 millioner besøkende den best besøkte publikumsinstitusjon i Norge som har visning av kunst på programmet.
Oslo kommunes kunstsamling er omfattende og befinner seg i en rekke offentlig rom og bygg, men har ikke noe eget utstillingsrom. Når vi viser kunst fra Oslo kommunes kunstsamling i Deichman Bjørvika håper vi det kan oppstå et spennende samspill mellom biblioteket som et offentlig kunnskapsrom og kunst som sanselig uttrykk og opplevelse, begge kilder til innsikt og læring.
I fellesskap ønsker vi å vise noe av denne kunsten til den store andelen av Oslos befolking som besøker Deichman Bjørvika med mål om at publikum skal få engasjerende møter med Oslos felles eide kunst.
Det kuraterte programmet kommer i tillegg til kunsten fra samlingen som allerede finnes på biblioteket.