I skjæringspunktet mellom fag, etikk, politikk og følelser
I høst har Oslo kommunes kunstsamling utplassert tre malerier fra Christopher Nielsens serie "System Ernst (Oslo Streetview)" hos Prindsen mottakssenter. Senteret er et lavterskeltilbud for personer med rusproblematikk, som jobber med skadereduserende tiltak.
– Noen kan tenke at disse motivene er for kaotiske og vil være forstyrrende hos oss, men jeg tenker at ytre kaos også kan bidra til å skape en form for indre ro, sier psykolog Nina Haarklou.
- Kategori
- Nyhet
- Publisert
Tekst: Marit Gjermundrød
Haarklou, som har jobbet som psykolog ved Prindsen i over seks år, tok initiativ til å få maleriene utplassert hos mottakssenteret i Storgata i Oslo.
I november 2022 var hun innom kunstner og tegneserieskaper Christopher Nielsens utstilling System Ernst (Oslo Streetview) som viste over 120 verk på Gamle Munch. Her ble hun møtt av motiver hun umiddelbart tenkte hører hjemme på Prindsen.
– På mottakssenteret jobber vi i skjæringspunktet mellom fag, etikk, politikk og følelser, og dette synes jeg at Nielsens kunst også berører, forteller Haarklou.
Hun opplever at maleriene hedrer miljøet og innbyggerne som bruker senteret.
– De tar for seg områdene og menneskene vi jobber for og med rundt Storgata, Brugata og Gunerius. Denne kunsten er jo brutal, slik som livet med rusbruk kan være, men det er også masse humor og varme i bildene, slik det også er i miljøet.
«Sossial surrealisme»
I nabolaget til mottakssenteret ligger Misfornøyelsesbar i Mangelsgården. Christopher Nielsen åpnet kunstbaren i 2017, og så det som sin oppgave å «dokumentere» strøket rundt – et strøk som endret karakter som følge av både globale og lokale begivenheter i de kommende årene.
– Derfor "sossial surrealisme", derfor Oslo streetview. Det er synsvinkelen fra gata jeg har skildret, når korona og lockdown ryddet byen for straitinger og det bare var narkomane og gatas løse fugler igjen. Og jeg da…, sier Nielsen.
Kjenner seg igjen i motivene
De tre maleriene fra 2018-2019 henger nå i trappa ved senterets inngangsparti, og er tidlige og sentrale verk i Nielsens billedsyklus. For Haarklou harmonerer verkene med rommet og binder etasjene i huset sammen.
– Kunsten kan gi en varme og sjel til rommet den befinner seg i. Til oss kommer det mennesker som kan være i en krisesituasjon, og da er det viktig å gi et velkomment inntrykk, sier hun.
For Nielsen hører verkene i høyeste grad hjemme på Prindsen mottakssenter. Ikke bare figurerer den karakteristiske gule bygningen i flere av seriens motiver, men her skildres også folkene som benytter seg av senterets tilbud.
Haarklou forteller at flere som er innom kjenner seg igjen i bildene til Nielsen.
– De er stolte og synes det er stas å bli portrettert.
Kunstopplevelser for Oslos innbyggere
Utplassering av kunst er en del av Oslo kommunes kunstsamlings mandat. Årlig kjøpes det inn verk for flere millioner kroner som plasseres i offentlige rom, både inne og utendørs.
– Målet vårt er å skape gode og relevante kunstopplevelser for byens befolkning, forteller kunstfaglig prosjektleder og kurator Per Gunnar Eeg-Tverbakk i Oslo kommunes kunstsamling.
Dette innebærer å plassere ut kunst der folk jobber og oppholder seg, slik som i barnehager, skoler, arbeidsplasser, bydelshus, sykehjem og bibliotek.
– De som ikke oppsøker gallerier og museer vil da likevel kunne oppleve kunst. Dette kan sees som del av kulturtilbudet Oslo kommune besørger, fortsetter Eeg-Tverbakk.
Han forteller at det har vært inspirerende å jobbe sammen med Prindsen mottakssenters engasjerte ansatte.
– Vi opplever ofte at kunsten vi låner ut er velkommen, men i dette tilfellet var velkomsten eksepsjonell.
«Kunsten har kommet hjem»
I november ble Nielsens malerier montert og avduket på mottakssenteret. Haarklou var spent på hvordan det ville bli mottatt.
– Folk er veldig positive, både de som bruker tjenestene våre og ansatte. Flere av dem som var usikre på om motivene ville bli for kaotiske er nå begeistret, sier Haarklou før hun oppsummerer utplasseringen:
– Jeg føler at kunsten har kommet hjem.