Klemetsrud skole

Klemetsrud skole er en barneskole i bydel Søndre Nordstrand. Skolen skal nå rehabiliteres og utvides med flere nye bygg.

Kunstprosjektet til den nye skolen skal bestå av veggbaserte arbeider i store formater, og det er ønskelig at tematikken forholder seg til skolen og dens historie, kulturlandskapet rundt og naturen som omgir skolen. To kunstnere har fått i oppdrag å utforme hvert sitt kunstprosjekt til skolen.

Kategori
Pågående prosjekt
Prosjektperiode
2024 - 2026
Sist oppdatert: 
Illustrasjon av Klemetsrud skole med nye og eksisterende bygninger sett ovenifra.
Illustrasjon: MAP Arkitekter

Bakgrunn

Nye Klemetsrud skole skal bli et helhetlig anlegg hvor bygg og utearealer henger godt sammen. Eksisterende verneverdige skolebygg skal renoveres, mens resterende paviljongbygg rives og erstattes med to nye skolebygg.

Skolen har en lang historie som strekker seg tilbake til 1867. Den nye skolen skal ta opp i seg de historiske elementene på tomten og samtidig representere samtiden og legge til rette for fremtiden.

Frem til nå har skolen bestått av fem bygg, hvorav de fire paviljongene har nådd slutten av levetiden sin. Disse skal bli erstattet av to nye bygg.

Bygget som ikke rives er det eldste bygget etablert i 1911. Dette er verneverdig og skal derfor rehabiliteres og beholde sin sentrale posisjon i skoleanlegget og som landemerke.

Klemetsrud skole ble etablert i 1867, etter at kjøpmann Nils Nilsen overtok Klemetsrud gård og solgte to mål jord som skulle bli tomt for den nye skolen. Foto: Esther Langberg / Oslo Museum, 1935.
I 1911 sto ny skolebygning ferdig designet av arkitekt Harald Bødkter. Foto: Esther Langberg / Oslo Museum, ca. 1940.
I Klemetsrud holdt jordbruksvirksomheten på helt til 1980-tallet, og skolen er oppkalt etter Klemetsrud gård. Foto: Widerøes Flyveselskap / Otto Hansen / Oslo byarkiv, 1953.

Skolen ligger omtrent rett der byen møter skogen. For å skape harmoni mellom de nye byggene og omgivelsene blir hovedmaterialet på byggene mørkt tre. Ved å legge vekt på denne sammenhengen mellom naturen og skolen, understreker man også den viktige rollen skolen har spilt i det lokale samfunnet og dets historie.

Illustrasjon: MAP Arkitekter
Illustrasjon: MAP Arkitekter

Kunstprosjektet

Kunstprosjektet til den nye skolen skal forholde seg til arealene innvendig og bestå av veggbaserte arbeider i store formater.

Det er ønskelig at kunstens tematikk forholder seg til skolen og dens historie, kulturlandskapet med plasseringen i grensen mellom byen og landsbyen, og inngangen til Østmarka. Naturen, forholdet vårt til den og bevaring av den, er et viktig aspekt. 

Kunsten skal også vekke engasjement og føre til refleksjon og undring. Den kan gjerne gjenspeile det kulturelle mangfoldet på skolen og styrke følelsen av felleskap, som er en kjerneverdi for skolen.

Lukket konkurranse

Kunstutvalget (se detaljer nedenfor) for kunstprosjektet inviterte fem kunstnere til en lukket konkurranse om å lage forslag til arbeider for skolens veggflater. Utvalget har derfor valgt kunstnerskap som først og fremst er todimensjonalt orienterte og som kan håndtere store formater.

Følgende kunstnere deltok i konkurransen:

  • Cassius Fadlabi (f. 1975, Sudan)
  • Geir Yttervik (f. 1955)
  • Vibeke Slyngstad (f. 1968)
  • Lars M. Aurtande (f. 1973)
  • Bella Fasmer (f. 2001)

Vinnere kåret

Juryen har besluttet å tildele oppdraget til to kunstnere som skal utføre verk på hver sin veggflate: Lars M. Aurtande og Bella Fasmer. I tillegg omfattes et mindre verk som skal rammes inn og henges på en annen vegg. 

Kunstnerne har begge levert svært gode forslag til kunstneriske uttrykk særlig rettet mot målgruppen, som er barn. Juryen har tro på at forslagene vil skape engasjement og entusiasme, og at de har et betydelig potensial i formidling. De vil også bidra til å gi den nye skolen en identitet, dessuten harmonerer de godt med omgivelsene inne og ute.

Kunstner Lars M. Aurtande.
Kunstner Bella Fasmer. Foto: Natasha Javadine

Kunst til trappeløpet

Lars M. Aurtandes forslag, med tittelen Livets tre, tar naturen inn i rommet på en tankevekkende og fantasifull måte. Billedveven, utført i ull, henter motiver fra naturen i området, noe som gir bildet identitet og særpreg. 

Koblingen mellom urørt natur og menneskets inntreden skaper refleksjon og undring. Den abstrakte stjernen visualiserer håp for fremtiden og kan knyttes til fag på skolen, som matematikk. Verket har taktile kvaliteter, utført i naturmaterialer og med komposisjon og fargesetting i gylne jordfarger som harmonerer med plasseringen i trapperommet og naturen utenfor vinduet. Det gir med sin detaljrikdom rom for nye elementer og tolkninger, samtidig som det skaper en rolig og integrert atmosfære i omgivelsene.

Lars M. Aurtandes skisseforslag "Livets tre" til Klemetsrud skole.

Kunst til korridoren

Bella Fasmers forslag er preget av stor detaljrikdom og et fargerikt uttrykk. Det skildrer situasjoner knyttet til fellesskap og samhold, med referanser til fantasy og norske eventyr. 

Betrakteren inviteres inn i en fantasiverden. Prosjektet har et kunstnerisk figurativt uttrykk og kan benyttes i pedagogiske sammenhenger og læring. Her er elementer med referanser til skolen i form av fag, korpsmiljøet, idrettslaget og andre typer fellesskap.

Detaljer fra Bella Fasmers skisseforslag til Klemetsrud skole.

Fremdrift og ferdigstillelse

Kunstverkene forventes å være ferdig høsten 2026, før skolen åpner i januar 2027.

Detaljer

Prosjektdetaljer
Type prosjekt Permanent
Kunstfaglig prosjektleder Lily Vikki, Oslo kommunes kunstsamling
Byggherre Oslobygg KF
Entrepenør JI Bygg AS
Arkitekt MAP Arkitekter
Kunstutvalg Maxim Mironov, Oslobygg KF
Erle Wilhelmsen Austrheim, MAP Arkitekter
Anamarija Lekse, rektor, brukerrepresentant
Lily Vikki, Oslo kommunes kunstsamling
Per Gunnar Eeg-Tverbakk, Oslo kommunes kunstsamling
Område Klemetsrud, bydel Søndre Nordstrand
Ferdigstillelse 2026