Refstad skole

Refstad skole i bydel Bjerke bygges på ny etter at den tidligere skolen måtte rives pga. alvorlige setningsskader. Byggeprosjektet er et komprimert og mettet prosjekt med god utnyttelse av arealet med blant annet et annerledes og spennende uteområde på barneskolens tak. 

Kunstnerne Marianne Brekke og Viel Bjerkeset Andersen har fått oppdrag om å utforme kunst til den nye skolen.

Kategori
Ferdigstilt prosjekt
Sist oppdatert: 
Foto av barn som beveger seg på Viel Bjerkeset Andersens skulpturelle teppe Mellomlanding fra 2024.
Viel Bjerkeset Andersen, Mellomlanding (2024) på Refstad skole. Foto: KUNSTDOK / Istvan Virag

Om skolen

Selve bygningsmassen til den nye skolen består av tre moduler og byggets form gir et mykt inntrykk med sin fasadekledning i rød stående trepanel. Selve skoletomten er liten, men elevene har tilgang til nabotomtenes grønt- og idrettsanlegg. 

Skolebygget er godt tilpasset landskapets kuperte terreng, noe som gir skolegården mange intime uterom i flere plan. Det nye skolebygget aktiviserer også byggets tak, hvor det blir både ute-klasserom og skolegård.

Illustrasjoner: Asplan Viak

Kunstprosjektet

I kunstplanen for Refstad skole er det lagt vekt på å spille på lag med noen av funksjonene de ulike stedene skolen har. Skoletorget i uteområdet og en korridor ved inngangspartiet til Aktivitetsskolen (AKS) ble utpekt som ønskede arealer for kunstprosjekter.

Utendørs

Uteprosjektet er tenkt som et identitetsskapende prosjekt. Skoletorget blir en sentral plass både for skolens brukere, men også for nærmiljøet. Hovedinngangen til skolen befinner seg i dette området der torget blir en samlingsplass, tilrettelagt med trappeamfi og små øyer med beplantning.

Innendørs

Prosjektet innendørs skal oppføres i et areal hvor det blir mye gjennomtrekk. Korridoren har en lang monoton form og er uten vindu og følgelig dagslys. 

Kunstutvalget ønsker å løfte – og gjøre noe med opplevelsen av å gå gjennom korridoren – med kunst som gir arealet en god opplevelse.

Om kunsten

I konkurranse med tre andre kunstnere vant Viel Bjerkeset Andersen (f. 1963) oppgaven om å utforme kunst til Skoletorget. Verket Mellomlanding er et stort skulpturelt arbeid utført i farget betong og henter inspirasjon fra myten om Det flygende teppe.

Viel Bjerkeset Andersen, Mellomlanding (2024) på Refstad skole. Foto: KUNSTDOK / Istvan Virag
Viel Bjerkeset Andersen, Mellomlanding (2024). Foto: KUNSTDOK / Istvan Virag

Teppet ser ut til å ha brålandet i en frosset bevegelse midt på Skoletorget, mellom byggenes innganger, og med god utsikt utover det fallende landskapet. Klar til å ta av for reisen videre.

Modell av Viel Bjerkeset Andersens Mellomlanding.
Steinprøver til Mellomlanding.
Mellomlanding i prosess.

Skulpturen vil kunne romme mange barn og ulike eventyr. Og som tittelen på verket henspiller til kan den også være en metafor for det midlertidige stoppestedet skolen er i barnas liv.

Foto: Viel Bjerkeset Andersen
Foto: Viel Bjerkeset Andersen
Foto: Viel Bjerkeset Andersen
Foto: Viel Bjerkeset Andersen

Marianne Brekke (f. 1965) ble gjennom direkteoppdrag valgt ut til å utforme kunst til korridoren. Arbeidet blir et integrert arbeid på vegg; et veggmaleri som fører lyset inn i det langstrakte rommet.

Marianne Brekke, ET ØYEBLIKK FRA TAKETS UTSIKT (2024). Foto: KUNSTDOK / Istvan Virag
Marianne Brekke, ET ØYEBLIKK FRA TAKETS UTSIKT (2024). Foto: KUNSTDOK / Istvan Virag
Marianne Brekke, ET ØYEBLIKK FRA TAKETS UTSIKT (2024). Foto: KUNSTDOK / Istvan Virag

Brekke er maler, og i hennes arbeider benytter hun fargesammensetninger der hun beskriver lyset til bestemte tider av døgnet. Fargetoner og horisontale striper skaper stemninger av ulike lysforhold. Grunnideene for fargene henter hun fra modernismens fargeteorier, og hun arbeider ofte med komplementærkontrastene. Hvert arbeid kan være en ny frekvens, en illusjon som hentes inn for å skape bestemte stemninger eller beskriver av rommets karakter, størrelse eller form.

Modell av Marianne Brekkes veggmaleri.

Eksisterende kunst

I tillegg til den nye kunsten vil marmorskulpturen Eplefrukt av Øyvind Åstein (f. 1943) og veggobjektene Frukt i flukt av Hanne Kathrine Berg (f. 1956) bli plassert i tilknytning til kantinearealet på skolen.

Disse arbeidene var opprinnelig utført da skolen første gang åpnet i 2005. Kunstverkene spiller på selve skoletomten som opprinnelig huset et gartneri og en eplehage, og dermed minner oss om stedets historiske grunn.

Foto av Øyvind Åsteins skulptur Eplefrukt fra 2005.
Øyvind Åstein, Eplefrukt (2008). Foto: KUNSTDOK / Istvan Virag

Detaljer

Prosjektdetaljer
Type prosjekt Permanent
Kunstnere Marianne Brekke og Viel Bjerkeset Andersen
Kunstkonsulent Anita Hofgaard
Kunstfaglig prosjektleder Marianne Hall, Oslo kommunes kunstsamling
Byggherre Oslobygg
Arkitekt AsplanViak AS
Landskapsarkitekt Gullik Gulliksen AS
Kunstutvalg Irene Vedøy, Oslobygg
Torunn Stensheim, AsplanViak AS
Ingrid Ruud, Gullik Gulliksen AS
Jan Tore Haugen Brunstad, Utdanningsetaten
Magnus Nesset-Kristiansen, Refstad skole
Område Refstad, bydel Bjerke
Ferdigstillelse 2024