Voldsløkka skole
Voldsløkka skole i bydel Sagene grenser til de store grøntarealene på Voldsløkka med idrettsbaner og Oslo skatehall. Byggeprosjektet omfattet et nybygg samt rehabilitering av det verneverdige Heidenreich-bygget.
Kunstnerne Andres Dahl Monsen, Anders Holen og Ingrid Toogood har utformet kunst til skolens inne- og uteområde.
- Kategori
- Ferdigstilt prosjekt
- Prosjektperiode
- 2020-2024
Om skolen
Voldsløkka skole er et byggeprosjekt for både skole og kultur. Utbyggingen inkluderer etablering av en kulturstasjon som blir en av Norges største av sitt slag. I det verneverdige Heidenreich-bygget blir det kultursal og kulturstasjon med blackbox, dansesal og øvingsrom. Her vil det i regi av Oslo kulturskole tilbys undervisning i musikk, dans, teater og visuell kunst.
Skolen og kulturstasjonen er et pilotprosjekt for Meråpen skole og Oslonøkkelen. Dette vil gi byens borgere utvidet og enklere tilgang til skolens lokaler også på ettermiddag, kveld og i helgene.
Skoleanlegget har høye miljøambisjoner og bygges som plusshus etter definisjon av Futurebuilt. Skolens uteområde blir en integrert del av det omkringliggende nærområde og supplerer det med nye funksjoner og aktiviteter. Skolegården benytter vegetasjon og overvannshåndtering som ressurs for å skape gode og varierte uterom. Naturlige ganglinjer vil dele skolens uteområde inn i romslige øyer omkranset av brede kanaler. Øyne vil fungere som ulike soner for aktivitet og lek.
Kunstprosjektene
I skolens kunstplan skisseres et ønske om kunstverk som vekker interesse og stimulerer nysgjerrighet for visuell tenkning. Kunstverk som bidrar til undring og refleksjon, som kommuniserer godt med skolens brukere, og tilfører skolens ute- og innerom en ekstra estetisk og intellektuell dimensjon.
Valg av kunstnere
Våren 2020 ble det utlyst en åpen prekvalifisering hvor syv kunstnere ble invitert med inn i konkurranse. Andres Dahl Monsen og Anders Holen vant konkurransen, i tillegg ble Ingrid Toogood invitert til å utforme kunst til skolen gjennom et direkteoppdrag.
Om kunsten
Anders Dahl Monsens (f. 1980) skulptur Læringsmolekylet (2023) er utformet i bemalt stål som plasseres i uteområdet. Verket tar utgangspunkt i et molekyl som er ansvarlig for hjernens evne til læring. I skulpturen er de molekylære byggesteinene byttet ut med en samling meningsbærende og dagligdagse objekter som elevene kan kjenne seg igjen i.
Objektene balanserer hårfint oppå hverandre og danner en bue. Skulpturen er et lekende element i skolegården med et rikt tolkningspotensiale.
Anders Holens (f. 1986) Lumen (2023) er laget til skolens bibliotek. De skulpturelle lampene er utført i glass, baserer seg på ideen om det som skjer i menneskehjernen når vi tilegner oss kunnskap.
Menneskehjernen gnistrer av elektrisitet - formene i verket baserer seg på de delene av hjernen som er mest aktive når vi tilegner oss ny kunnskap.
Ingrid Toogood (f. 1976) har utformet det monumentale veggmaleriet Da vinduet ble åpnet (2023) som strekker seg over flere etasjer i skolens trapperom.
Verket skaper illusjoner av rom og tekstur på den langstrakte veggflaten, også med innslag av speilfigurer. Med dette tar hun noen ekstra steg og utfordrer tradisjonene i maleriet.
Detaljer
Type prosjekt | Permanent |
---|---|
Kunstnere | Anders Dahl Monsen, Anders Holen og Ingrid Toogood |
Kunstkonsulent | Endre Aalrust og Ole Martin Lund Bø |
Kunstfaglig prosjektleder | Marianne Hall, Oslo kommunes kunstsamling |
Byggherre | Oslobygg |
Arkitekt | Spinnarkitekter AS / KONTUR AS |
Landskapsarkitekt | Østengen & Bergo AS |
Kunstutvalg | Øystein Johansen, Oslobygg |
Cathrine Juul, Utdanningsetaten | |
Patrick Ekberg Sørensen, Kulturskolen | |
Miriam Sivertsen, Spinnarkitekter AS / KONTUR AS | |
Kari Bergo, Østengen & Bergo AS | |
Område | Voldsløkka, bydel Sagene |
Forventet ferdigstillelse | Høst 2023 |